Mateusz Gruźla Mateusz Gruźla
282
BLOG

Plan naprawy przewozów pasażarskich

Mateusz Gruźla Mateusz Gruźla Polityka Obserwuj notkę 3

Śląsko-dąbrowska Solidarność przedstawiła podczas obrad Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego propozycję zmian w funkcjonowaniu regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Nowy model miałby się opierać na wspólnym organizowaniu transportu kolejowego przez sąsiadujące ze sobą województwa.

Zgodnie z propozycją „S” na południu Polski miałaby powstać nowa spółka o roboczej nazwie Koleje Południowe. Jej współwłaścicielami miałyby być województwa: śląskie, małopolskie i opolskie. - Kolejarska Solidarność razem z niezależnymi ekspertami pracuje nad szczegółowymi założeniami tego projektu. Oparcie organizacji przewozów pasażerskich o współpracę międzyregionalną pozwoliłoby podzielić koszty ich funkcjonowania pomiędzy województwa. Wdrożenie nowego modelu ułatwiłoby też finansowanie niezbędnych inwestycji - mówi Henryk Grymel, przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ Solidarność.

Jak wskazuje, nowy model organizacji ruchu pasażerskiego ułatwiłaby pasażerom podróżowanie między sąsiednimi regionami, a także umożliwiłaby tworzenie bardziej spójnych rozkładów jazdy. - Dodatkowo wyeliminowalibyśmy w ten sposób sytuację, w której pociąg dojeżdża tylko do granicy województwa, a następnie pasażerowie muszą się przesiadać - podkreśla szef kolejarskiej „S”.

Związkowcy zaproponowali pozostałym członkom WKDS skierowanie do ministra transportu Sławomira Nowaka wspólnego stanowiska  w sprawie powołania Kolei Południowych. Ostateczna treść stanowiska WKDS powinna zostać opublikowana do końca tego tygodnia - Resort ministra Nowaka odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie transportu kolejowego w całym kraju, bez względu na to, czy transport ten organizują spółki państwowe, czy samorządowe. Jednocześnie w naszej ocenie Ministerstwo Transportu jest jedynym podmiotem mogącym zainicjować tego typu zmiany - powiedział Dominik Kolorz, szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności.

Inicjatywa Solidarności jest reakcją na bardzo trudną sytuację w Kolejach Śląskich. Jak wskazują związkowcy, nieprzemyślana reformy transportu kolejowego w województwie śląskim pozbawiła znaczną część mieszkańców naszego regionu możliwości korzystania z publicznego transportu kolejowego. Jednocześnie źle przygotowane przejęcie zadań Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych przez Koleje Śląskie spowodowało ogromne marnotrawstwo publicznych pieniędzy i utratę setek miejsc pracy. - Pomysł o nazwie Koleje Śląskie skończył się spektakularną katastrofą. Wprowadzone w czerwcu cięcia rozkładów jazdy o 40 proc. i podwyżki  cen biletów to ostateczny sygnał, że nie powinniśmy brnąć dalej w tę „reformę” . Przewozy pasażerskie trzeba zbudować od nowa, ale tym razem słuchając głosu kolejarzy i pasażerów - podkreśla Dominik Kolorz. 

Członek Prezydium MOZ NSZZ Solidarność Fiat Chrysler Automobiles Poland , Delegat w Regionie Śląsko -Dąbrowskim NSZZ Solidarność , Delegat w Krajowej Sekcji Przemysłu Motoryzacyjnego, Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy w zakładzie Denso Thermal Systems Polska Sp. z o.o. Zasłużony Honorowy Dawca Krwi . Kandydat na Posła R.P -Okręg wyborczy na Sejm nr: 31, Katowice Lista KUKIZ'15 MIEJSCE 12

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka